søndag den 26. januar 2014

Udfordringer




Jeg kan godt lide at blive udfordret. Det giver mulighed for at komme væk fra det trygge, sikre som jeg plejer at arbejde med og jeg er også sikker på at det er her, der kan ske en udvikling. Nogle gange giver jeg mig selv en udfordring, men senest har jeg bedt pigerne i mit liv om at udfordre mig. Opgaven til dem lød: giv mig ideer/ rammer / krav til et beklædningsstykke til overkroppen. Jeg har tre døtre, en svigerdatter og to pige børnebørn som alle er med på ideen (den yngste forstår det ikke endnu, men er sandsynligvis gammel nok til det, inden jeg har været raden rundt).
Den først sweater er færdig nu. Overskriften for den er ”anvendelig”. Den skal kunne bruges til ”fint” – derfor perler på bærestykket. ”Praktisk”, derfor ¾ ærmer og ikke noget der hænger og flagrer. ”Neutral”, derfor strikket i en ensfarvet lys grå/grøn som passer til hvad som helst.
Den er strikket i Knoll supersoft. Jeg har også strikket én i ensfarvet Kauni og egentlig tror jeg også den vil kunne strikkes i bomuld.
Udfordringen for mig har været at gå tilbage til gamle dyder: strikke for-, bagstykke og ærmer hver for sig – og så sy det hele sammen. Desuden har jeg arbejdet med at danne formen på sweateren ved at skifte pindestørrelse undervejs.
Sweateren er til min yngste datter, derfor hedder modellen Jenny Freja.
Opskriften er på min hjemmeside og på Ravelry.


Challenge.
I like to be challenged. It push me to get away from the safe, secure things I use to work with and I am also sure that it is how I can develop my work. Sometimes I give myself a challenge, but this time, I asked the girls in my life to challenge me. The task for them was: give me ideas / frames / requirements for a garment for the upper body. I have three daughters, one daughter in law and two grandchildren girls who all went for the idea ( the youngest do not understand it yet, but is probably old enough for it before I am way round) .
The first sweater is finished now. The title of it is " useful ". It could be used as " fine " - therefore beads on yoke. " Practical ", therefore ¾ sleeves and not something that hangs and flutters. " Neutral ", therefore knitted in a plain light gray / green that matches anything.
It is knitted in Knoll super soft. I also knitted one in solid Kauni and I think it could be knitted in cotton or other kind of yarn, too.
The challenge for me was to go back to the old techniques: knit front- , back piece and sleeves separately - and then sew it all together. In addition, I have worked to form the shape of the sweater by changing needle size along the way.
The sweater is for my youngest daughter, so the name of the model is Jenny Freja.
The pattern is on my website and on Ravelry












4 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

Hvor dejligt at høre fra dig på bloggen igen. Du har da været flittig. Smuk bluse, der passer til alle "kravene".
Det er sjovt at strikke en udfordring. Strikkefornøjelsen stiger flere meter!!!
Striikehilsner

Anette sagde ...

Flot. Og sikke en god ide med udfordringen.

Benedicte sagde ...

Dejligt at høre nyt. Jeg kan tydeligt se, at du er blevet trukket ud af din komfortzone, Ruth. Blusen har et helt andet udtryk end dine andre opskrifter, men hold da op, hvor det er blevet vellykket! Den er meget smuk.
Det er en rigtig god ide du har fået og jeg er spændt på at se, hvad du kan få ud af de andre 'pigers' ideer!

Pia´s Hverdag sagde ...

Hvor er den flot og anvendelig, selv om du skriver "til fint"

Glæder mig også til at se de efterfølgene