onsdag den 28. marts 2012

lammeskind

Gennem de sidste måneder har jeg kastet mig over at garve lammeskind.
Det har været noget af en oplevelse.
Vi slagtede 6 lam sidst på året og da vi ikke kunne finde noget sted at få garvet i Danmark gik jeg bare i gang selv. Jeg har søgt på nettet og fundet rigtig mange gode - og forskellige råd.
Det første skind tabte hårene - det andet bliv stift som et bræt, de efterfølgende skind børstede jeg så meget at de mere lignede isbjørne end lam, men nu er det ved at fungere.
På billedet er de to sidste.
Min opskrift er indtil videre:
Gå skindene efter med ekstra saltning, når de kommer fra slagteren - og fjern ben og de værste fedtrester.
Så kan man behandle et eller to skind ad gangen, efterhånden som man får tid.
Læg skindet i blød i vand tilsat salmiak spiritus et par timer.
Skyld derefter - jeg lægger skindene ud på fliserne i vores indkørsel og skyller med haveslange og børster med en gulvskrubbe.
Så fjerner jeg fedt og hinder fra bagsiden - og når jeg ikke gider mere tager jeg lige en time til.
Skindene vaskes så med uldvask - skylles - drypper af og bagsiden gnubbes med en blanding af alun og salt (4:1) , foldes sammen og lægges i en plastpose i en uge.
Når det er gjort vaskes skindene igen. De er nu så rene at de får lov at komme ind i badekarret.
Endelig strækkes skindet og spændes stramt - meget stramt! - ud på en ramme, og når det er tørt børstes hårsiden og skindsiden slibes med sandpapir.
Kanterne skæres til - og vupti - 10 timers hårdt arbejde - og du har et fint skind.
Der er helt sikkert noget af det jeg gør, der kunne laves smartere, men der er kun et par måneder til næste slagtning....
In English:
Sorry for my long Danish description - it's about my troubles tanning lambskin. 





Ingen kommentarer: